Kontakt: Ulrika Sothell
Vårt uppdrag var att locka besökare till Frölunda Torg. Men det oroliga världsläget i kombination med nya trender och köpbeteenden utgjorde stora utmaningar. Vi behövde tänka nytt för att väcka uppmärksamhet och tilltala de medvetna konsumenterna som blivit alltmer intresserade av att låna, byta och dela.
Med Gratisbutiken kunde Frölunda Torg erbjuda ett klimatsmart och socialt hållbart alternativ och samtidigt bidra till en annorlunda och lustfylld shoppingupplevelse för besökarna. Det resulterade i ett besöksantal på 1 234 557 vilket motsvarar en ökning på 66 071 personer eller 5,7 % jämfört med samma period föregående år. Detta trots att handeln i samhället i stort backade till följd av inflationen.
Vi ville erbjuda ett hållbart alternativ och såg möjligheten att samtidigt bidra till en annorlunda och lustfylld shoppingupplevelse. Resultatet blev Gratisbutiken – en butik där det inte kostade något att handla. Butiken fungerade ungefär som en loppis – med den stora och viktiga skillnaden att allt var gratis. Till butiken kunde besökare komma och lämna saker de inte längre använde eller hämta prylar de behövde – utan att betala. Bra för både människor och moder jord!
– Butiken var intressant nog att väcka uppmärksamhet i media och fick bra spridning trots minskad mediabudget.
– Butiken bidrog med positiv energi under en annars dyster period och gav människor ett både klimatsmart och socialt hållbart alternativ.
– Butiken gjorde Frölunda Torg till en spännande destination och skänkte glädje till både de som lämnade in och de som hämtade ut saker.