Kontakt: Lotta Senelius
Hur sticker man ut på en marknad där man en gång var först, men där konkurrensen idag är stor och de generiska alternativen många?
Mesalazin är en substans som används som basbehandling för personer med den inflammatoriska tarmsjukdomen ulcerös kolit (UC) och som förskrivs av gastroenterologer under flera olika varumärkesnamn på den nordiska marknaden. Den första beredningsformen av mesalazin togs dock fram av Salofalk redan 1984.
För att lyfta fram det faktum att Salofalk levererat i snart 40 år och tydligt sticka ut från övrig kommunikation inom området, valde vi att ta avstamp i där allting började och bygga hela kampanjen med bakgrund av olika 80-talsfenomen.
Resultatet uttrycks inte bara som övergripande estetik för webbsida, utställningsmaterial och trycksaker, utan även i ett 8-bitars TV-spel där mottagaren får ta upp kampen i tarmen med de olika beredningsformerna för Salofalk och världens första musikvideo med fokus på hur Salofalk framgångsrikt använts för att behandla lindrig till måttlig ulcerös kolit sedan 1984.
Ett grepp som får anses relativt annorlunda på den hårt reglerade och ofta konservativa nordiska läkemedelsmarknaden och som, vi är övertygade om, kommer hålla Salofalk top-of-mind, hela vägen tillbaka till framtiden.