Hotface-emoji

Astellas Pharma

Hotface-emoji

Kontakt: Lotta Senelius

  • Kampanj

  • Att VMS (vasomotoriska symtom) är det medicinska namnet på värmevallningar och nattsvettningar som kan drabba kvinnor i samband med klimakteriet är det inte många som vet.

     

    Upplevelsen av symtomen, är dock något som delas av 80 % av alla kvinnor mellan 45­ och 60 år.

     

    I vår awarenesskampanj för läkemedelsbolaget Astellas Pharma har vi i ord och bild lyft fram olika vardagliga definitioner av VMS som vi tror att de flesta kvinnor i klimakteriet kan känna igen sig i.

     

    Situationer vi nu ska lära målgruppen att kalla VMS. Och söka vård för.

     

    Kampanjen består, förutom filmen, av webbsidan vadärvms.se, väntrums-TV, banners, digitala utomhustavlor, poddannonsering, annonser i diverse magasin riktade till kvinnor och olika införanden i sociala medier och på YouTube.

     

    Vill du veta mer om vårt arbete för att sätta en ny medicinsk diagnos på kartan, kontakta Lotta Senelius.

     

    På webbsidan vadärvms.se får besökaren lära sig mer om VMS och andra vanliga symtom i klimakteriet. Sidan innehåller även tips om egenvård, behandling och vart man kan vända sig för att söka vård.

    I annonser på Facebook och Instagram lyfte vi olika vardagliga definitioner av VMS, med en uppmaning om att läsa mer på vadärvms.se

    En textad variant av filmen togs fram, anpassad för väntrums-TV.

    Kampanjen syntes även på digitala utomhustavlor. Här på paradgatan Avenyn i Göteborg.

    Klassisk annonsering var också en del av kampanjen. I Sverige syntes annonserna bland annat i Femina.

    En kortfattad patientfolder togs fram för användning i bland annat väntrum.