Nordic Wellness släpper app!

Namn:
Nordic Wellness Labs app
Kund:
Nordic Wellness
Kontakt:
Roger Brovik

Bakgrund
Nordic Wellness var tidigt ute med att lansera en träningsapp åt sina medlemmar, men med ett par år på nacken var det dags att se över den. Den befintliga bygger på gammal teknik och har svårt att hänga med rent funktionellt, något som gjorde den dyr att underhålla och svår att vidareutveckla.

 

Arbetet
Under åren hade appen fått både ris och ros, och det fanns redan ett underlag av förbättringspunkter. Vi valde ändå att inför arbetet utföra ett antal djupintervjuer där vi studerade användare som använt appen länge, men också de som aldrig sett den tidigare, och bad dem att utföra vissa uppgifter. Vi gjorde även enkätundersökningar för att samla information om vad användarna tyckte att de saknade i den befintliga appen och vilka tjänster och funktioner de tyckte var viktigast.

Efter att ha byggt ett gediget underlag började vi designa den nya appen. Vi kände dock tidigt att vi behövde fatta ett strategiskt beslut kring hur arbetet skulle gå vidare. Det fanns fortfarande oklarheter och UX-utmaningar som vi behövde Nordic Wellness medlemmars hjälp för att lösa.

Detta gjorde att vi fattade ett strategiskt beslut att ta fram en LABS app – en app där vi löpande tar fram nya funktioner och ber användarna testa av dessa. Detta för att kunna få fram så optimala funktioner som möjligt innan man lanserar skarpt och för att kvalitetssäkra leveransen. För att trigga medlemmarna att bidra med användbar feedback så lanserade vi en tävling som gick live som en digital kampanj, där bästa feedback belönas med 12 månaders träningskort.

Appen har byggts av Dear Friends skickliga utvecklare och baseras på modern teknik som kallar React Native vilket gör att det finns möjlighet att jobba med en kodbas som sedan kan användas både på IOS och Android. Över tid medför en kodbas att Nordic Wellness sparar både pengar och tid.


Resultat
Redan under den första veckan hade vi flera tusen nedladdningar av Labs Appen och har redan fått in över 1000 feedbacks med bra idéer.  Dessa utvärderas löpande och de bästa läggs till listan av funktioner som kan komma med i framtiden. Kampanjsajten hade över 4000 unika besökare första veckan och kampanjen har spridits flitigt i sociala medier samt via e-post utskick.