Nallar på stan

Namn:
Nallar på stan
Kund:
Göteborgs Kyrkliga Stadsmission
Kontakt:
Roger Brovik
För många barn och unga är julen den värsta tiden på året. Vissa familjer är splittrade av missbruk, andra har svårt att få pengarna att räcka till mat och vinterkläder. Och även om problemen bara ökar så syns de sällan utåt. Det mesta sker i det tysta, utan vittnen.

Göteborgs Stadsmission ville väcka uppmärksamhet. Och vi bestämde oss för att berätta de berättelser man aldrig annars får höra – men ur ett annorlunda perspektiv.

En tidig vintermorgon möttes göteborgarna av hundratals nallar, utplacerade runt om i stan. Nallarna vittnade om verkliga situationer, upplevda av barn i Göteborg. För ibland kanske den enda som är där och ser vad som händer, är just en nallebjörn.

Kampanjen väckte både känslor och uppmärksamhet och resulterade i positiva inlägg på sociala medier såväl som stora redaktionella inslag i GP, GT, Sveriges Radio, SVT och Mix Megapol.