10 000 personer på Frölunda Torgs parkering

Namn:
Utomhuskampanj
Kund:
Frölunda Torg
Kontakt:
Alexander Sintorn
Vårt uppdrag var att ta fram ett koncept för Frölunda Torgs 50-årsjubileum. För att tilltala barnfamiljer och ungdomar skapade vi en helt egen festival som ett alternativ till de dyrare sommaraktiviteterna i Göteborg.

 

Konceptet för kampanjen och festivalen blev HEJ. Hej är det enklaste ordet i världen. Och kanske det bästa. Ett enda litet hej kan vara nyckeln till fina möten, spännande upplevelser, en bättre dag. Därför älskar vi hej. Och därför vill vi fylla hela Göteborg med hej.

 

Starka färger, lekfulla mönster och enkla budskap gjorde att kommunikationen stack ut i bruset av andra sommaraktiviteter. Och det var Frölunda Torgs egna besökare som marknadsförde festivalen, ihop med artisterna som skulle spela.

 

Vi marknadsförde festivalen genom utomhustavlor, klassiska festivalposters, radio, print, banners, rörlig annonsering i sociala medier samt events på plats på torget och runt om i stan – en stor integrerad kampanj, värdig vilken etablerad festival som helst.

 

Några veckor innan festivalen drog vi på turné med vår festivalbuss och delade ut brandade tablettaskar, tygkassar och badbollar som spred budskapet både i stan och på stranden.


Målet var 9000 besökare och på dagen för festivalen kunde vi konstatera att siffran landade på drygt 10 000 glada gäster.