Play video

Stayhard - The Quest for Style

Namn:
Stayhard - The Quest for Style
Kund:
Stayhard
Kontakt:
Johanna Gremner

I våras valde klädvarumärket Stayhard oss på Dear Friends & Shout som övergripande kommunikationsbyrå. Första uppdraget var att se över Stayhards varumärke och all kommunikation. Det finns idag en uppsjö av klädföretag på nätet. Många av de konkurrerande kedjorna liknar varandra i utbud, utformning, tonalitet och kommunikation. De är breda, själlösa och saknar i många fall personlighet, självdistans och humor.

Stayhard behövde förstärka sin attityd och visa själen i sitt varumärke – att man är rebellen som går sin egen väg. Stayhards målgrupp är inte modeslavar, de är vanliga killar som älskar kläder och framför allt stil. Och det är en viktig skillnad, Stayhard får aldrig vara high fashion eller senaste trenden, snarare ett smörgåsbord av olika stilar där kunderna väljer det som passar just deras personlighet.

Med detta i bakhuvudet var det dags att plocka fram en ny kostym och ett nytt sätt att lyfta fram varumärket. Tillsammans tog vi under våren fram en ny varumärkesplattform, nytt kommunikationskoncept samt en ny grafisk identitet.

Startskottet i förändringen är konceptet "The Quest for style" och första kampanjen döptes till “Oh no, where the hell are my pants?".

Stayhard vet ju förstås hur det känns att älska ett plagg. Ett favoritplagg är inte bara en modedetalj utan ett uttryck för ens individualitet och personliga stil.

Kampanjen bygger på ett antal filmer i ett "trailerformat" där vi får följa huvudpersonen Max som i ett förvirrat och halvsurrealistiskt tillstånd gör allt i sin makt för att få tillbaka sina försvunna favoritbyxor.

– Vi ville göra något som bröt mönstret för modereklam och samtidigt visa själen i vårt varumärke. Vi är, och kommer alltid att vara, lite av rebellen som går sin egen väg bland de rätt generiska modehusen, säger Martin Lindegaard, försäljnings- och marknadschef på Stayhard i ett pressmeddelande.

Kampanjen kommer rullas ut på tv och bio under hösten med ett flertal olika filmer. I social media kommer man dessutom få uppleva förlängda scener för en djupare bild av berättelsen. Filmerna spelades in i Austin, Texas.

Produktionsbolag: BZE i samarbete med Bad HERØ Productions.
Regi: Kalle Breitholtz & Martin Åkerhage
Producent: Anna-Sofia Mörck