Play video

Fem minuter i hemlöshet

Namn:
Fem minuter i hemlöshet
Kund:
Göteborgs kyrkliga stadsmission

Experimentet "Fem minuter i hemlöshet" är en del av Göteborgs kyrkliga stadsmissions julkampanj. I experimentet får ett antal testpersoner uppleva utsattheten och desperation av att leva i hemlöshet genom att komma närmare den verkligheten än någonsin tidigare – via den virtuella verkligheten.

Vi ville ta reda på vad som händer när människor befinner sig i en verklighet de bara sett på avstånd? När hemlöshet inte bara är ett begrepp, något som händer "den andre"? Kan vi ändra attityder kring hemlöshet? Kan vi till och med förändra verkligheten med hjälp av den virtuella verkligheten?

Kampanjen består av en fem minuter lång filmscen inspelad i 360 rader. I scenen utspelas ett juldrama med våld, droger, desperation och utsatthet bland människor som lever i hemlöshet. Sedan bjöds ett antal testpersoner in för att titta/uppleva scenen och berätta om hur de kände och om deras tankar kring hemlöshet förändrats. Det blev kampanjfilmen ni ser ovan.

Filmen är framtagen i samarbete med produktionsbolaget Oddway.

Vi har utöver filmen även tagit fram en kampanjsida (www.stadsmissionen.org), annonser, DR-utskick, företagsmaterial samt utomhusmaterial som kommer sitta uppe på Göteborgs Centralstation under vecka 50, 2015.

Under december 2015 och fram till jul kommer Göteborgs Stadsmission stå på Drottningtorget i centrala Göteborg och under en period bjuda in såväl makthavare i staden som vanliga göteborgare att få uppleva hemlöshet. Förhoppningen är att det kommer att öka förståelsen för utsattheten som alltför många lever i varje dag, året runt, inte bara kring julen.

Ge din gåva på www.stadsmissionen.org