Kemikampen engagerar Sveriges elever

Namn:
Kemikampen
Kund:
Chalmers
Kontakt:
Roger Brovik

När Chalmers kemiinstitution bestämde sig för att öka intresset för kemi bland Sveriges grundskoleelever, blev det i form av en interaktiv tävling online. Kemikampen - Sveriges största interaktiva kemitävling, bygger på tolv filmer som Chalmers tog fram i och med Kemiåret 2011. De berättar på ett underhållande och lättsamt sätt om hur kemi finns överallt.

Över 2000 elever och 200 skolklasser över hela Sverige är hittills med i Kemikampen, och då har tävlingen bara varit aktiv i några dagar. Efter tre månader kommer sedan en elev och en skolklass kunna titulera sig som Sveriges vassaste kemikampare.

På kemikampen.se kan eleverna tävla om fina priser, individuellt och med sina klasskamrater. Tävlingen är unik i sitt slag och bjuder på det allra senaste inom både web-design och web-utveckling. För koncept, idé och utveckling samt marknadsföring i form av flyers och annonser står vi på Dear Friends - en av Chalmers reklambyråer.

Vi är väldigt nöjda med resultatet, det är gamification när den är som bäst! Eleverna lär sig något varje gång de genomför en deltävling och vi anser att vårt samarbete har varit både givande och intressant. Tillsammans med Chalmers har vi gjort kemin lite mer tillgänglig och spännande.

Övriga medarrangörer av Kemikampen, förutom Chalmers, är Göteborgs universitet, Molecular frontiers, Universeum och Untamed Science. Tävlingen sponsras av Dear Friends, Volvo, Borealis, Resevaruhuset, EcoRide, Chalmers styrkeområden, AkzoNobel, AstraZeneca, Mölnlycke Health Care och Molekylverkstan.

Kemikampen finns på kemikampen.se och pågår i tre månader fram till den 2:a december.