Play video

Vi vann wattare!

Publicerad:
25 november 2016

100-wattaren är den tuffa tävling som varje år belönar kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet, där smartast lösning vinner. Konkurrensen var hård, men för arbetet med vår kund Göteborgs Stadsmission lyckades vi i år kamma hem en 50 wattare i kategorin ideelt - singel.

Göteborgs Stadsmissions gåvogivande hade under en rad år minskat. För att bryta den nedåtgående trenden var vi tvungna att förändra vår huvudmålgrupp och fokusera på en yngre generation gåvogivare. Resultatet blev vår digitala kampanj “Fem minuter i hemlöshet” som baserades på VR, där man i realtid kunde uppleva vardagen hos någon som lever i utsatthet.

Filmen nådde över 500 000 visningar och kampanjen genererade 1 241 498 kr vilket innebar en ökning med 50 % jämfört med året innan, och 33 % över det önskade målet.

Extra roligt att vinna något för en god sak. Och i år hoppas vi kunna förbättra resultatet ytterligare. Årets julkampanj för Göteborgs Stadsmission har vi precis rullat ut och du kan se den här