Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis

Publicerad:
11 december 2015

Att världen blir mer och mer digital har knappast undgått någon. Gamla reklampelare ersätts av skärmar, fysiska butiker blir till showrooms för webbutiken och köpen görs hemma i TV-soffan. Skall reklambyrån lyckas skapa kommunikation som når ut i en ny värld gäller det att hänga med på resan. För det går fort nu, och de byråer som inte är på tårna kommer att se sig själva hopplöst omsprungna.

Morgondagens reklam är redan här

Jag är övertygad om att det är i gränslandet mellan kommunikation, kreativitet och teknik vi hittar de framgångsrika kreativa lösningarna som skapar samtalsämnen för målgruppen.
Fler och fler byråer inser detta och förberedelserna har pågått under flera år.

Byråernas traditionella kompetenser måste korsbefruktas med digitala och tekniska kompetenser för att lyfta idéer och koncept till nya nivåer. Och det är byråerna med teknisk och digital innovation i sitt DNA där alla deltar på samma villkor som bäst kommer klara sig igenom den digitala transformationen.

Ny teknik, nya möjligheter till kommunikation

Med nya teknikprodukter på marknaden varje dag är det fantastiska tider att leva för en byråanställd teknikälskande utvecklare. Varje dag kommer nya saker. Internet of Things (IoT), Big Data och Virtual Reality är bara några exempel på tekniker det surras om. Det är lätt att bli överväldigad men faktum är att dessa nya tekniker skapar helt nya möjligheter för företag att göra reklam och få ut sitt erbjudande. Big Data kan hjälpa dig att analysera och samla in information om dina kunder och pågående kampanjer på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt.

Med smarta små uppkopplade IoT-enheter kan du se till att dina kunder får rätt erbjudande på rätt plats vid rätt tillfälle. Facebooks köp av VR-hjälmstillverkaren Oculus för 12,8 miljarder kronor är en fingervisning om vart vi är på väg. För med Virtual Reality kan du ge dina kunder upplevelser som man tidigare bara kunde drömma om. Detta har vi tagit fasta på i en kampanj för Göteborgs Stadsmission där vi lät ett antal människor uppleva 5 minuter i hemlöshet. Syftet var att på ett brutalt och ärligt sätt skapa uppmärksamhet kring en vardag som tusentals människor genomlever varje dag. Om det funkade? Ja, tårarna som rann ned för våra testpersoners kinder var allt annat än Virtual Reality. Kampanjen lanseras i mitten av november och följs av en insamlingskampanj på webben för att finansiera ett nytt akutboende för hemlösa i Göteborg.

Släpp in tekniken 

Vi har sedan starten av Dear Friends & Shout pratat om vikten att få med teknisk och digital kompetens tidigt i byråns kreativa arbetsprocess. Det har visat sig lättare sagt än gjort. En blivande systemutvecklare eller ingenjör får från första dagen på universitetet lära sig att problem är till för att brytas ned och lösas. Så fort ett problem uppdagas startar lösningsmaskineriet, gärna ackompanjerat med en hel del ”det här kommer aldrig att gå”-tankar. Att ha med sig detta mindset in i ett idémöte med kreatörer där tio nya idéer skall tas fram under lätt kaosartade former kan bli överväldigande. Speciellt eftersom 90% av idéerna troligen aldrig kommer se dagens ljus.

Därför pratar vi mycket på byrån om hur och varför det är viktigt att man som t.ex. tekniker, interaktionsdesigner eller digital designer deltar i det kreativa idéarbetet. Genom att internutbilda skapar vi förståelse och samsyn kring varumärke och kommunikation så att alla kan delta i dialogen på samma villkor. För det handlar om så mycket mer än att bara anställa några duktiga tekniker, ge dom ett skrivbord och tro att magi kommer uppstå.

Kulturen på byrån måste vara inbjudande och tillåtande och alla behöver förstå vad siktet är inställt på. Kort och gott, vi måste jobba tillsammans. Det innebär att kämpa och slåss, diskutera och bråka, skratta och gråta tills vi i slutändan kommer fram till den där idén som känns rätt i hela kroppen hos såväl strateger, kreatörer som tekniker.

Hos oss är det inte en person som vinner guldägg, det är hela byrån. Det skapar ett engagemang och driv som få arbetsplatser kan stoltsera med och det är av samma anledning jag valt att lägga en stor del av min tid, energi och kreativitet på byrån.

Välj med omsorg 

Så hur skall du navigera bland dessa nya kanaler och möjligheter? Du känner säkert att du omöjligt kan ha koll på allt som händer och samtidigt hinna med alla andra arbetsuppgifter. Jag har egentligen bara ett råd: se till att skaffa en byrå med koll.

Välj din nästa byrå med stor omsorg. Titta på referensprojekt och ställ frågor. Har byrån tillgång till rätt kompetens inhouse? Finns tekniken med i byråns DNA o ch agenda? Har de ett arbetssätt som främjar deltagande över kompetensgränserna? Navigerar du rätt här kommer ni göra bra saker ihop, du och din nya byrå. Med det sagt. Mot framtiden, tillsammans!

 

Johan Olsson
Technical Director
Artikel i Marknadscheferna #3 2015